Blog

Koboti i roboti, šta su i kako se koriste?

Šta su to koboti?

Kobot (Cobot) ili ko-robot je skraćenica iz kolaborativnog robota što je značenje za robota koji radi u fizičkoj interakciji sa ljudima u zajedničkom radnom prostoru. Totalno su funkcionalno u suprotnosti sa klasičnim robotima, dizajniranim da rade samostalno ili sa ograničenim vođstvom, kako većina industrijskih robota i funkcioniše.

Koje su im uloge?

Koboti mogu imati mnogo uloga - od autonomnih robota sposobnih da rade zajedno sa ljudima u kancelarijskom okruženju koji ih u toku samog procesa rada pitaju za pomoć, do  industrijskih robota kojima su uklonjeni zaštitni oklopi i onih koji služe za inspekciju aviona pri proveri i redovnom održavanju. Kolaborativni industrijski roboti su veoma složene mašine koje su u stanju da rade ruku pod ruku sa ljudskim bićima. Roboti podržavaju i oslobađaju ljudskog operatera u zajedničkom radnom procesu-što je suština postojanja i funkcionisanja svakog kobota.

Zašto smo se dotakli ove teme i zašto su koboti važni?

U Srbiji se jako malo zna o robotima, upotrebi robota u industriji i ostalim granama a kamoli o kobotima koji ne zahtevaju visoke investicije a mogu značajno doprineti modernizaciji i automatizaciji poslovanja, efikasnosti i profitabilnosti,  malih i srednjih preduzeća koja su uglavnom proizvodno orijentisana.

Gde, kako se prave i izgledaju pravi koboti?

Priču o proizvodnji kobota prenosimo vam iz fabrike Universal Robotics iz Odensa, u Danskoj.

Imali smo čast da učestvujemo na njihovoj Akademiji u ovlašćenom trening centru, obišli proizvodni pogon i upoznali se sa strateškim proizvodnim i razvojnim planovima.

Svoj prvi kobot oznake UR 5 napravili su još 2005. godine, a zatim 2012. godine napravili su UR10 i 2015. godine UR3. Ključna razlika ovih kobota je, kao što i same oznake govore, u nosivosti odnosno težini koju mogu da podignu. Dakle od 3 do 10 kilograma. Od 2018. godine, nakon akvizicije od strane američke kompanije Teradyne i konstantnog unapređenja sistema automatizacije i fleksibilnosti, na tržište izlaze sa novom E serijom kobota. Oni su napravljeni su da svojim pokretima štede prostor, lakši su za programiranje, omogućavaju jednostavniju pripremu, instalaciju i integraciju sa bilo kojim drugim sistemima. Bitno je istaći da je ova serija nadograđena sa 17 specijalnih automatizovanih sigurnosnih sistema koji minimalizuju rizike u samom procesu proizvodnje.

Kako bi se uverili u sve tehničke mogućnosti i upotrebu kobota, omogućeno nam je da na Universal Roboticts Akademiji uz jednostavnu jednočasovnu obuku, sami ručnim podešavanjima pokreta koje kobot kao čovek treba da odradi, a zatim i kroz vrlo korisnički prilagođen interfejs i aplikaciju block and drop, programiramo kobote da izvršavaju zadatke za koje su namenjeni. Svakako treba napomenuti da bilo koji od modela kobota samostalno kao „ruka“ ne može da funkcioniše i izvršava zadatke, već je potrebna nadogradnja „šake“ koju UR u zavisnosti od potreba klijenata nadograđuje na vrhu „ruke“ . Te ekstenzije se izrađuju u kooperaciji sa partnerima i mogu biti u obliku štipaljki, nosača, hvatalice, bušilice, šrafilice...itd.

Proizvodni pogon UR-a je uređen svakim šrafom do detalja, automatizovan i  procesno-proceduralno organizovan do savršenstva, a u kom zajedno rade ljudi i roboti.

Proces proizvodnje svakog modela kobota izdeljen je po platformama i boksovima u kojima se sklapaju elementi kobota od najsitnijeg do najvećeg. Svaki deo kobota je proizveden van fabrike UR kod kooperanata i obeležen jedinstvenim qr kodom, na taj način se kroz aplikaciju proizvodnog procesa prati njegov proizvodni tok. U proizvodnji koriste i svoje kobote i to najčešće model UR 5 na linijama za šrafljenje i bušenje delova, što se može protumači i kao samostalno izrađen robot. Pored robota u proizvodnom pogonu radi i oko 400 ljudi na različitim zadacima i poslovima. Na samom kraju pogona nalazi se testni poligon gde se svaka proizvedena jedinica minimum 24h testira u svim uslovima i situacijama. Bez posebno izdatog atesta za crash test kobot se ne može distribuirati i puštati u prodaju.

Strategija i razvoj ove industrije

Što se tiče strategije za modernizaciju i tehnička unapređenja kobota primarni cilj je proširenje saradnje sa kooperantima koji mogu proizvoditi ekstenzije za potrebe klijenata, a i implementacija veštačke inteligencije i senzor modula u kobote kako bi se jednostavnije i brže prilagođavali potrebama klijenata, odnosno procesima rada koji ljudi obavljaju u različitim radnim uslovima.

Očekuje se da će globalno tržište kolaborativnih robota do 2025. godine vredeti skoro 9 milijardi dolara, što pokazuje godišnju stopu rasta od gotovo 47 posto između prognoziranog perioda 2018–2025. Prognoza ukazuje na ogroman rast od 2017. godine, kada je to tržište vredelo nešto više od 420 miliona dolara.

Generalno, ne znamo kako bi sve ovo vama kroz priču izgleda ali nama se iz marketing čizama i svakodnevnog kancelarijskog posla učinilo kao da smo u momentu zalutali u Lukasovu  ’’Star Wars’’ sagu!

Koja je veza kobota sa marketing industrijom?

U prethodnom blogu smo govorili o AI-veštačkoj inteligenciji i vezi sa content marketingom u efikasnijoj optimizaciji sadržaja. Ovaj tekst govori o sadašnjosti mashine learning-a koja je ustvari jako bliska budućnot i koje uticaje očekujemo da će imati na globalnom industrijskom i ekonomskom nivou.

Prema poslednjim izveštajima sa tehnoliških instituta i parkova iz UK i Irske: "Kako algoritmi mašinskog učenja i druge tehnologije kao što su neuromorfni čipovi improvizuju svoje sposobnosti koje omogućavaju da roboti budu pametniji, što znači da će kolaborativni roboti-koboti u bliskoj budućnosti biti u stanju da obavljaju zadatke koje samo ljudi mogu da urade u ovom trenutku, a u stvari oni će ih izvesti mnogo bolje. "

Kada se unaprede mašinskim učenjem-AI i drugim tehnologijama, ovi roboti će moći da pristupe brojnim bazama podataka, pored prepoznavanja mašina, ljudi i delova, omogućujući im da steknu vredne uvide i onda da deluju na njih. To će značiti veću produktivnost, efikasnost i uštedu troškova za organizacije koje ih koriste, odnosno precizno komunikaciono-content i marketing targetiranje.

Hoćemo li ih koristiti da postanemo bolji komunikatori, bolji content pisci, bolji donosioci odluka i bolji ljudi? To je u potpunosti na nama.

 

 

 

 {popfeed}Ostavite komentar{/popfeed}

Comments powered by CComment